Przeskocz do treści

Suplementy diety – inteligentne i bezpieczne korzystanie z witamin i suplementów

Zewsząd to słyszymy jak to niektóre witaminy i suplementy diety leczą przewlekłe choroby i poprawiają jakość naszego życia. Jednak informacje o suplementach diety są często mylące lub niejasne. Trudno nam określić czy korzyści, które oferują są dobre dla naszego zdrowia czy nie, lub co gorsza, narażają nasze życie. Poprzez zdobywanie wiedzy na temat witamin i suplementów diety możemy podejmować lepsze decyzje dot. ich zakupu.

Co to są suplementy diety?

Suplement diety określa się produkt, który:

  • Uzupełnia spożywanie przez nas pokarmów
  • Zawiera jeden lub więcej składników diety (w tym witaminy, składniki mineralne, aminokwasy i inne substancje)
  • Występuje w tabletce, kapsułce bądź w postaci ciekłej
  • Jest oznaczony jako suplement diety
  • Istnieją różne typy dodatków dietetycznych lub żywieniowych. Suplementy witaminowe czy mineralne są rodzajem suplementów diety, które zawierają mikroelementy mające pomóc funkcjonowaniu naszego organizmu. Suplementy ziołowe to suplementy diety, które mają cel leczniczy. Zazwyczaj „obsługują” one określony obszar naszego organizmu, np.: wątrobę. Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania witamin i suplementów. Witaminy i minerały to mikroelementy, które służą w określonym celu, by nanieść korzyści naszemu organizmowi.
    Przykładowo, witamina A działa na wzrost kości, witamina E wzmacnia układ odpornościowy i pomaga w naprawie DNA. Niedobór witamin i minerałów może zaburzać zdolność organizmu do ochrony. Jednak przyjmowanie witamin nie pomoże nam, gdy stosujemy niezdrową dietę. Ale stosowanie ich może być dobrym zabezpieczeniem przed niedoborem witamin w diecie, lecz tylko przez pewien okres.

    Suplementy ziołowe

    Suplementy ziołowe różnią się od witamin i suplementów mineralnych tym, że uznaje się je jako wartość leczniczą. Zioła są jednym z najstarszych narzędzi ochrony zdrowia i podstawą wielu nowoczesnych leków. Według Światowej Organizacji Zdrowia 80% populacji nadal wykorzystuje tradycyjne terapie oparte na ziołach. Jeśli pacjent przyjmuje inne leki, powinien powstrzymać się od przyjmowania suplementów ziołowych bez porozumienia z lekarzem – mogą one powodować skutki uboczne. To, że ziołowe suplementy są wytworu naturalnego nie czyni ich mniej silnymi od innych lekarstw, które spożywamy.

    Kto może korzystać z witamin i suplementów?

    Ogólnie rzecz biorąc, dzieci i dorośli mogą przyjmować jedną multiwitaminę dziennie. Pomaga ona zapewnić źródło niezbędnych witamin i mikroelementów. To świetny sposób, aby upewnić się, że nasz organizm otrzymuje wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepszy suplement nie zastąpi dobrego odżywiania. Szczególnie w krajach zachodnich ludzie mają tendencję do spożywania żywności, która jest bogata w kalorie, a brak w niej składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są jednak grupy ludzi (ze względu na różne potrzeby żywieniowe), które czerpią największe korzyści ze spożywania witamin i suplementów, a są to:

  • Kobiety w wieku rozrodczym (potrzeba dodatkowego wapnia i żelaza)
  • Kobiety w ciąży lub karmiące piersią
  • Seniorzy
  • Wegetarianie lub weganie (może występować niedobór podstawowych składników odżywczych)
  • Osoby z zaburzeniami odżywiania
  • Ludzie, którzy jedzą żywność przetworzoną lub fast-foody
  • Dawkowanie suplementów

    Stosując suplementy dodajesz je do podstawowej diety i stylu życia bądź w celu terapii czy schorzenia. Ważne jest, aby pamiętać, że nie wszystkie suplementy są korzystne, zwłaszcza, gdy stosujemy je w większych dawkach bądź łączymy je z innymi lekami. Media (Internet, gazety, telewizja) bardzo zachwalają działanie ziół i witamin – są one reklamowane jako panaceum. Jednak reklama może być myląca, a same produkty nie będą naturalne, bezpieczne i skuteczne. Możemy być ofiarami fałszywych obietnic. Dlatego przez zakupem warto upewnić się jakie produkt kupujemy.
    Zanim zdecydujemy się zażywać suplementy diety, należy zadać sobie kilka pytań:

  • Czy na pewno potrzebujemy tego suplementu?
  • Czy jest on bezpieczny?
  • Czy wchodzi on w reakcję z innymi lekami lub żywnością, którą spożywamy?
  • Czy to na pewno skutecznie działa?
  • Czy wiem wystarczająco dużo o danym suplemencie?
  • Suplementy diety a bezpieczeństwo Przed zakupem i zażywaniem suplementów należy skonsultować się z lekarzem, szczególnie jeśli jesteśmy w ciąży, karmimy piersią lub mamy przewlekłe choroby takie jak cukrzyca, nadciśnienie czy choroby serca. Ponadto, podczas gdy dodatki witaminowe są ogólnie uznawane za bezpieczne dla dzieci i w tym przypadku należy zgłosić się do lekarza przed podaniem suplementów. W wielu przypadkach suplementy diety i leki homeopatyczne mogą być wprowadzone do obrotu bez zapewnienia ich bezpieczeństwa i skuteczności.