Przeskocz do treści

Niskokaloryczna dieta

Niskokaloryczna dieta polega na spożywaniu żywności, która ma wysoką zawartość odżywczą, ale jednocześnie ma mało kalorii. Niskokaloryczna dieta, która podkreśla znaczenie spożywania zdrowej i pożywnej żywności jest korzystna, aby osiągnąć zmniejszenie masy ciała i zmniejszenie występowania chorób cywilizacyjnych. Żywność o niskiej zawartości kalorii nie jest jedynym rozwiązaniem, aby utracić wagę, ale trzeba w tym okresie surowo przestrzegać zrównoważonej diety, aby zrzucić zbędne kilogramy.

Dieta niskokaloryczna oscyluje w granicach od 800 do 1000 kalorii dziennie, bądź w miarę naszych możliwości, nawet poniżej tego pułapu. Dieta ta nie oznacza spożywania mniejszych ilości pokarmów. Zazwyczaj poprzez takie diety głodujemy się, co powoduje tymczasową utratę wagi. Powinniśmy unikać wysoko przetworzonej żywności, która zawiera wiele pustych kalorii. Zawiera również dużo cukru i ma niską wartość odżywczą, nie jest w stanie regulować metabolizmu w naszym organizmie (co może być przyczyną chorób).

Sekretem diety jest spożywanie pokarmów, które posiadają składniki odżywcze i błonnik oraz mało kalorii. Niskokaloryczne diety nie są przeznaczone dla dzieci, młodzieży i kobiet w ciąży. Osoby, które decydują się na tą dietę mają zazwyczaj nadwagę, bądź są chorobliwie otyłe. W przeciągu tygodnia tracimy około 2 kilogramów, a w ciągu roku nawet 30 kilogramów. Dieta może być również stosowana przez cukrzyków (typ 2). Badania wykazały, że podczas diety niskokalorycznej, która trwała dwa miesiąca, cukrzycom poprawił się poziom cukru, a niektóre osoby zostały całkowicie wyleczone bez potrzeby zażywania leków czy insuliny. Jednak Ci, którzy są zdecydowani podjąć się diety niskokalorycznej powinni najpierw skonsultować to z lekarzem.

Zasady niskokalorycznej diety

Zasady niskokalorycznej diety Diety niskokaloryczne działają na prostej zasadzie – jeśli zmniejszymy kalorie, nasz organizm będzie spalać tłuszcz. Jeśli będziesz jadł mniej kalorii niż potrzebuje tego organizm, z pewnością będziesz czuł się głodny. Szczególnie, jeśli Twój żołądek jest przyzwyczajony do dużych porcji. Twój organizm będzie potrzebował czasu, aby przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Takie diety pomagają w utracie kilogramów, jednak nie są one bezpieczne na bardzo długi okres czasu. Takie odżywianie naszego ciała może prowadzić do wielu powikłań. Diety z reguły jest prosta to wykonania, ale niesie to ze sobą również ryzyko. Dlatego tak ważne jest skonsultowanie jej z lekarzem. Jak wynika z ww. tekstu – nie każdy może sobie na nią pozwolić.

Skutki uboczne diety niskokalorycznej

W diecie tej rzeczywiście może wystąpić szereg skutków ubocznych, w tym zmęczenie, nudności, biegunki czy zaparcia. Co ważne, w wielu przypadkach nie zanikają one nawet z czasem. Istnieją również bardziej poważne powikłania, mogą powstać chociażby kamienie w woreczku żółciowym, jeśli chcemy schudnąć zbyt szybko. Dlatego należy skonsultować się z dietetykiem w sprawie ułożenia odpowiedniego planu.

Utrata masy ciała to nie tylko kwestia diety

Osoby otyłe, które zmagają się z przewlekła chorobą, która wymaga uwagi na całe życie muszą dbać o siebie szczególnie, nawet po zakończeniu kuracji odchudzającej. Faktem jest, że diety niskokaloryczne są skuteczne, ale są także krótkotrwałe. Dlatego osoby z nadwagą powinny się zaangażować w długoterminowe programy leczenia, które obejmują trwałe zmiany w naszym stylu życiu, zdrowszym odżywianiu się czy regularnej aktywności fizycznej. Ważne jest także ustalenie długoterminowego planu jedzenia, aby masa ciała znów nie powróciła do stanu poprzedniego.