Przeskocz do treści

Dieta na dobry nastrój

Każda z nas słyszała mnóstwo na temat diet i ich pozytywnego wpływu na naszą sylwetkę i metabolizm. Wiele z nas zapomina jednak o tym, że dieta ma wpływ nie tylko na naszą figurę, ale też na nasz nastrój. Odpowiednio dobrana, zapewnia nam dobre samopoczucie nie tylko fizyczne, ale też psychiczne.

Do dobrego samopoczucia i formy psychicznej najbardziej potrzebnych jest kilka składników. Między nimi znajduje się między innymi:

  • wapń,
  • żelazo,
  • aminokwasy,
  • węglowodany.

Wapń znajduje się w sporych ilościach rybach, nabiale, a także w brokułach. Jego rola jest nieoceniona przy zapamiętywaniu i uczeniu się, pośredniczy on bowiem w przekazywaniu impulsów nerwowych do mózgu.

Żelazo najlepiej przyswajać poprzez spożywanie wątróbki, czerwonego mięsa oraz szpinaku. Dzięki odpowiedniej ilości żelaza w organizmie, sygnały między neuronami w naszym mózgu mogą być łatwo przekazywane poprzez produkowane związki przewodzące.

Aminokwasy są równie ważne dla naszego mózgu, jak wymienione wyżej składniki. Możemy je znaleźć w jogurtach naturalnych. Wpływają one na zdolność skupiania uwagi i koncentracji.

Węglowodany natomiast stanowią główne paliwo dla naszego mózgu. Aby zapewnić naszemu organizmowi odpowiednią ich ilość, powinniśmy spożywać płatki zbożowe, będące niezwykle bogatym ich źródłem.
Obok podstawowych składników budulcowych istnieją również inne substancje, których znaczenie dla naszego mózgu jest ogromne. Jednym ze składników, który zmniejsza ryzyko zapadnięcia na depresję i nerwicę jest kwas foliowy. Możemy przyswajać go poprzez spożywanie natki pietruszki bądź roszponki. Objawy niedoboru kwasu foliowego w organizmie mogą być bardzo poważne, szczególnie dla osób starszych, u których mogą wystąpić napady agresji, a nawet zmiany osobowości. Niezwykle ważne dla naszego nastroju są też kwasy omega-3. Ich niedobór może skutkować nerwowością, przygnębieniem, depresją, a nawet wybuchami agresji. Źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie, a także olej rzepakowy, lniany oraz olej z orzechów włoskich. Warto poznać listę składników, które pomogą nam zapewnić sobie dobry nastrój i świetne samopoczucie. Jest to ważne, zwłaszcza w okresie wiosennego i zimowego przesilenia, kiedy to liczba depresji i nerwic gwałtownie wzrasta.